Kompis1
Opprettet 22.11.2024 av Kompis1, mann, 63 år, Oslo.
Dun eller syntetisk?
Det er ikke alle som helt skjønner forskjellen dun/syntetisk innerfor,
så nå skal jeg være grei å forklare dere...

Dun i jakker og soveposer er et naturlig produkt og som holder veldig godt på varmen.
Dessuten er DUN superlett i forhold til syntetisk for, og kan pakkes og komprimeres helt ekstremt.
Problemet med dun er at under fuktig og kaldt vær og når duna blir fuktig-våt,
mister den varmeegenskapene sine.
Du blir skikkelig kald i vått og kaldt vær med dun. Har du tura med dun før ell? Da veit du det

Dun er også rimelig kranglete å vaske. Det krever et spesial-produkt for DUN (Nikwaks) og en egen teknikk.
Youtube det, masse om det der 'how to wash and threat dawn'...

Syntetisk forinnlegg derimot, har andre egenskaper. Du holder deg varm selv om jakka/posen
blir våt eller fuktig. Syntetisk er tyngre og kan ikke komprimeres i nærheten så mye som DUN,
noe å tenke på da det gjelder soveposer.
I vask er det ingen problem. Synt klomper seg ikke som dun gjør om du slurver med vaska
og er ikke i nærheten så kranglete som dun er.

Hjemme bør du la jakker og poser av DUN henge løst uten komprimering over tid.
Komprimering over lang tid ødelegger duna da den klomper seg og blir aldri helt bra igjen.
Det heter seg også slik at duna trenger like lang tid på å bli fluffy og fin igjen,
som den tida den er komprimert på tur.
Det betyr at soveposen på tur som er komprimert i tre timer, trenger tre timer for å DE-komprimere.
Dette problemet eksisterer ikke med syntetisk pose/jakke

Jeg selv har jakker og poser av begge deler for bruk i forskjellige situasjoner og værforhold.
Dun bruker jeg vår, høst, og vinter. Og en tynn Syntetisk pose om sommeren...

Svar på innlegg

Ingen svar for øyeblikket.
annonseCamp Villmark - For oss som elsker friluftsliv
annonseFriluftsliv - Oppskrifter på turmat
annonseKjøp en Turvenn-kopp