Hei folkens.
Jeg har hatt en e-postdialog gående med Turvenn. For jeg trodde - i mitt enfold - at det var i deres interesse at en slik diskusjon ikke blle ført i all offentlighet. Det er vistnok vanskelig å bruke "sist innlogget" fordi den roter med app og nettside. Derfor kan du oppleve at noen besøker profilen din - selv om det står at vedkommende ikke har vært pålogget på over tre måneder.
Turvenn påstår at de sjekker kontinuerlig, og alle som ikke har vært på nett på tre måneder slettes.
Jeg har gjort noen systematiske søk og ført en analog statistikk. Og det er mengder av døde profiler. Men de er selvfølgelig gode å ha i reklamen.
Turvenn påstår også at de sjekker at alle profiler har et innhold.
Men "kommer mer" eller "jobber med tekst" eller "tralalala" er hyppig brukt.
Mange har sin alder nevnt i brødteksten. Og når en sporty 49-åring er født i 1966 er det noe som skurrer. Og slike er det forbausende mange av.
Og så er det mange som bruker alder som et slags suffiks. Og da er det enkelt å se at alderen som oppgis av programmet - basert på fødselsår ikke stemmer med brukernavnet. "Trulsmona-60" er født i 1958 lissom? Tru'kke det, nei.
Dersom vi tar alle profiler som garantert er over et halvt år uten aktivitet. Som sagt: Mange er 8-10 år gamle.
Og legger til de med "tralalalala"-tekst.
Og alle uten bilde, eller bare naturbilder.
Så våger jeg en påstand om at minst 30% av profilene er bløff. Bare er et tall for å lokke brukere og annonsører.
Og dersom vi i tillegg tar med alle de profilene som egentlig er bare tøys. Jeg mener: "Glad i skog og fjell og søker turvenn". Og alle spørsmålene besvart med "ingenting". Og et tåkete foto? Det er vel ikke en profil noen gidder å forholde seg til?
Hvor mange profiler sitter vi igjen med da,egentlig? Halvparten av søkertreffene kanskje?
Når jeg har søkt gjennom mine geografiske aktuelle områder, fjernet døde og/eller tøysete profiler, og sortert på de parameterne jeg leter etter er det neimen ikke mange tilbake.
Jeg har som sagt forsøkt å få et svar fra Turvenn på, og om, ovennevnte, men de virker totalt uinteressert. Svarer svada eller ingenting. Og skryter av at det snart kommer en flott app. Men det hjelper ikke med en flott app - dersom listene ikke vaskes.
Og det har Turvenn ingen planer om - for dette tar de på dypeste alvor, og det er helt i orden - sier de.
Det fnnes ingen profiler over 3 måneder uten bruk, og ingen med "tralala"-tekst.
Så-det-så.