TurTid sier: Hei! Fottur Stokmarknes tirsdag kl 17. Anyone? Ha en fin dag!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Kompis1
Opprettet 08.09.2024 av Kompis1, mann, 63 år, Oslo.
På loffen i Norge...
I sommer tok jeg motet til meg. Planla tidilig i år en EGO-tripp loffetur uten bil. Bare meg, ryggsekken, og fluestanga. Bare en viss planlegging om ruta men ev ombestemme meg underveis. Leste kart og laget meg en viss plan og bestemte meg for å reise Norge på langs, men Ingen ting ellers var hugget i stein. Det ble ca 3,5 uke fri som ørnen og ofte havnet jeg på steder ingen har hørt om Det ble tog og buss, og tråkking langs veien og i bushen. Fikk også gratis hike med en og annen trailer... Telta for det meste men en og annen gang måtte jeg ta inn for å få tørka alt som var kliss vått og nyte litt hotellmat og annet kos Etter maks et par dager var det på'n igjen. Enkelte ganger da jeg overnatta på ei 'stue' var jeg avhengig av lift i bil videre. Det gikk alltid bra, sikkert pga mitt blide og ærlige åsyn En gang fikk jeg hike med ei søt dame som synes det var greit å overnatte meg hjemme hos seg, hmmm... På denne turen opplevde jeg meg sjøl på en helt annen måte siden en og annen utfordring dukket uventa opp og at jeg kom i kontakt med en drøss av mennesker. Fiska ørret til middag så ofte jeg kunne men av og til var det også greit å innta en middager på dårlige kafeteria langs veien og låne en dusj der. Dette ga så mersmak at jeg planlegger å gjøre det samme neste år også (kommer litt an på om det dukker opp en annen i livet mitt). Må bare ha meg en ny og større sekk

Da jeg kom hjem gjorde jeg opp regnskapet på hva jeg hadde brukt av penger på en så innholdsrik feire, og jeg fikk sjokk
Det ble ektremt rimelig, for jeg bodde jo for det meste i teltet og ellers der jeg kunne overnatte gratis. Maten årna jeg for det meste selv ute bortsett fra en og annen kafe-middag. Fiska mye ørret og det er snadder
Folks, dersom du har muligheter til det så anbefaler jeg en sånn loffe-tur på det sterkeste, og ikke planlegge så innmari, bare litt

Tips; På en sånn tur i all slags vær så IKKE stole bare på teltet ditt. Pakke med deg en lett og liten TARP for ekstra beskyttelse når været blir for jævlig. Tarpen tåler langt tøffere vær enn ditt ev ultralette telt. Det redda situasjonen og teltet for meg flere ganger. Husk, Norsk vær er hard-core tøffe saker

Svar på innlegg

Atorilk
#1. Postet 08.09.2024 av Atorilk
Så trivelig. Dette har vært en fin sommer for deg. Takk for at du deler og tips. Ha en fin kveld.
TurTid sier: Hei! Fottur Stokmarknes tirsdag kl 17. Anyone? Ha en fin dag!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseFriluftsliv - Oppskrifter på turmat
annonseKjøp en Turvenn-kopp