Har aldri kunne tenkt meg til å delta på en arrangert tur. Jeg tar på meg en grønn caps/lue og går ut. Å betale i dyre dommer for at andre skal få tilfredsstille sine egne behov for å komme seg på tur er for meg helt uforståelig. Har man virkelig kommet så langt i dag at man ikke tør/kan gå ut i marka/fjellet uten at alt skal være planlagt i den minste detalj av noen som hevder at de er ekspert og dermed skal ha en uforholdsmessig stor betaling for det?
Ja det kan du si men hvis det var så enkelt å treffe folk så hadde det forsåvidt ikke vært behov for et nettsted som dette heller...? ;-))
At du ikke liker arrangerte turer er jo helt fair men at du ikke forstår hvorfor andre gjør det, overrasker meg mer. Jeg er nøytral, men jeg ser at:
1) Ikke alle er flinke til eller glade i å planlegge, gjøre research på ulike ruter, booke transport og overnatting osv. Eller de er uerfarne og føler seg tryggere med en turleder for å lære å kjenne fjellet. Derfor er en ferdig pakke behagelig for mange.
2) Man ønsker å være sikker på å treffe likesinnede. Hvis man bare går ut i verden med grønn lue så er det veldig tilfeldig hvem man treffer. Jeg har prøvd på det der i halvannet år nå men har enten gått alene hele dagen for så å komme til en tom DNT hytte, eller jeg har truffet barnefamilier eller andre som er hyggelige nok, men ikke andre jevnaldrene single. Fine turer, men det sosiale jeg så for meg, manglet.
3) Prisen på betjent DNT hytte er ganske stiv også om du bare drar dit med den grønne lua på eget initiativ. Grunnen til at de velger betjente hytter på singleturer har jeg blitt fortalt er at mange synes komfort er viktig for å slappe godt av når man skal treffe nye folk. Ikke alle orker det mer primitive livet med vedkomfyr og vann i bekken i en slik setting.
Men med det sagt, så er jeg absolutt åpen for å teste ut litt nye måter å arrangere slikt. Det er jo derfor jeg postet mitt innlegg :)