Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Turvenn.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Hege S
Opprettet 16.07.2024 av Hege S, dame, 48 år, Akershus.
DNT singelturer - har du vært med som deltaker?
Jeg ser at DNT arrangerer singelturer for ulike aldersgrupper, og det ser ut som de blir ganske raskt fulltegnet. Har du vært på en slik tur? Hvor stor gruppe har de på turene? Jeg er nysgjerrig på opplegget og vil gjerne høre både objektive og subjektive innspill fra deg som har vært med som deltaker. Det jeg vet, er at DNT sier de fordeler herrer og damer likt. Og det er som regel et par-tre overnattinger, felles turer og felles middager. Men har de ytterligere aktiviteter for å bli kjent for eksempel? Eller lar man det bare være opp til deltakerne å mingle som man vil hele turen?

Hva satt du igjen med etterpå? Ville du anbefalt til andre å dra på en slik tur?

Svar på innlegg

Alexander Olsen
#1. Postet 16.07.2024 av Alexander Olsen
Heisann. Har selv selv sett på opplegget dem har, men dessverre så er mange av arrangementene et stykke unna og for ekslusivt pris for min del. For min aldersgruppe så er det lite fellesturer. Virker som om DNT forholder seg for det meste for dem mellom 45-70 år.
Hege S
#2. Postet 16.07.2024 av Hege S
Takk for svar! Ja jeg har hørt andre si det samme. Siden jeg er turleder selv, har jeg drodlet på om det hadde gått an å arrangere noe tilsvarende som kanskje kunne utfylle / supplere det tilbudet DNT har i dag. Kanskje en litt mindre kostbar tur for litt yngre folk kan være en ting å ha på listen ihvertfall. :)
Alexander Olsen
#3. Postet 16.07.2024 av Alexander Olsen
Ingen dum ide. Var å så på den tur pakken dem hadde å for meg så ville det koste 4670 kr for deltagelse pluss reise hver vei på ca 1350 kr i tillegg. Det å reise til utlandet eksempelvis Danmark kostet med bil og båt og overnatting for 8 dager er på 6300 ink mat og annet morro.

Det å være sosial eller to og to oppdeling i par kunne kanskje vært noe. Det jeg leste på dnt var to og to på romdeling tolket det dithen at samme kjønn skulle dele rom. Men om det hadde vært et av hvert kjønn kunne det kanskje vært noe ugreit for noen.

Har vurdert å bli turleder, men er ikke så veldig ledertype.

Ville anbefalt en mingle kveld ved første kveld og eventuelt par leik( der en setter opp eventuelle oppgaver to og to) eventuelt dans om det er mulig.
Anonym
#4. Postet 16.07.2024 av Anonym
For min del så har jeg sett en del av DNT singel turer er merket med *krevende* og det stopper meg fra å melde meg på. Vil ikke være den som er i dårligst form og sinker gruppa. Jeg kunne godt tenkt meg en sosial tur. Noe annet er pris. Går vel an å lage maten selv og gjøre turen rimeligere på den måten.
Alexander Olsen
#5. Postet 17.07.2024 av Alexander Olsen
For min del så har jeg sett en del av DNT singel turer er merket med *krevende* og det stopper meg fra å melde meg på. Vil ikke være den som er i dårligst form og sinker gruppa. Jeg kunne godt tenkt meg en sosial tur. Noe annet er pris. Går vel an å lage maten selv og gjøre turen rimeligere på den måten.[/quote

Tur til dnt hytte med sosial formål hadde vært hyggelig med enkel / lettvint turutstyr.
Anonym
#6. Postet 17.07.2024 av Anonym
Har aldri kunne tenkt meg til å delta på en arrangert tur. Jeg tar på meg en grønn caps/lue og går ut. Å betale i dyre dommer for at andre skal få tilfredsstille sine egne behov for å komme seg på tur er for meg helt uforståelig. Har man virkelig kommet så langt i dag at man ikke tør/kan gå ut i marka/fjellet uten at alt skal være planlagt i den minste detalj av noen som hevder at de er ekspert og dermed skal ha en uforholdsmessig stor betaling for det?
Eysteinn
#7. Postet 17.07.2024 av Eysteinn
Har enda ikke vært på en singeltur (men skal på en snart), men de fleste jeg har sett på har hatt beskrevet at det blir "sosial aktivitet for å bli kjent" på kveldene, i tillegg til fellesturene.

Det jeg synes er mest opp i det blå er at man ikke vet geografisk spredning på de som er påmeldt. Kan møte på Hardangervidda og så er det kun folk fra Vestlandet og Midt-Norge, mens du er fra Østlandet. Men det er vel ikke til å unngå med slike turer :)

Den jeg skal på er 15 av hvert kjønn påmeldt (separat påmelding for hvert kjønn).
Hege S
#8. Postet 17.07.2024 av Hege S
Har aldri kunne tenkt meg til å delta på en arrangert tur. Jeg tar på meg en grønn caps/lue og går ut. Å betale i dyre dommer for at andre skal få tilfredsstille sine egne behov for å komme seg på tur er for meg helt uforståelig. Har man virkelig kommet så langt i dag at man ikke tør/kan gå ut i marka/fjellet uten at alt skal være planlagt i den minste detalj av noen som hevder at de er ekspert og dermed skal ha en uforholdsmessig stor betaling for det?
Ja det kan du si men hvis det var så enkelt å treffe folk så hadde det forsåvidt ikke vært behov for et nettsted som dette heller...? ;-))

At du ikke liker arrangerte turer er jo helt fair men at du ikke forstår hvorfor andre gjør det, overrasker meg mer. Jeg er nøytral, men jeg ser at:

1) Ikke alle er flinke til eller glade i å planlegge, gjøre research på ulike ruter, booke transport og overnatting osv. Eller de er uerfarne og føler seg tryggere med en turleder for å lære å kjenne fjellet. Derfor er en ferdig pakke behagelig for mange.

2) Man ønsker å være sikker på å treffe likesinnede. Hvis man bare går ut i verden med grønn lue så er det veldig tilfeldig hvem man treffer. Jeg har prøvd på det der i halvannet år nå men har enten gått alene hele dagen for så å komme til en tom DNT hytte, eller jeg har truffet barnefamilier eller andre som er hyggelige nok, men ikke andre jevnaldrene single. Fine turer, men det sosiale jeg så for meg, manglet.

3) Prisen på betjent DNT hytte er ganske stiv også om du bare drar dit med den grønne lua på eget initiativ. Grunnen til at de velger betjente hytter på singleturer har jeg blitt fortalt er at mange synes komfort er viktig for å slappe godt av når man skal treffe nye folk. Ikke alle orker det mer primitive livet med vedkomfyr og vann i bekken i en slik setting.

Men med det sagt, så er jeg absolutt åpen for å teste ut litt nye måter å arrangere slikt. Det er jo derfor jeg postet mitt innlegg :)
Hege S
#9. Postet 17.07.2024 av Hege S
For min del så har jeg sett en del av DNT singel turer er merket med *krevende* og det stopper meg fra å melde meg på. Vil ikke være den som er i dårligst form og sinker gruppa. Jeg kunne godt tenkt meg en sosial tur. Noe annet er pris. Går vel an å lage maten selv og gjøre turen rimeligere på den måten.
Å... ja det der er litt vrient. Har hatt samtaler med ulike folk og det er veldig forskjellig syn på sånt, jeg har hørt det du sier her - at de ikke tør melde seg på i frykt for å sinke gruppa (som er grunnen til at jeg selv ikke har vært på en eneste DNT tur hittil, jeg følte meg ikke på nivå med "friskusene"). Jeg har også hørt noen si at de gjerne kunne tenke seg å være med, men den turen som det var lagt opp til ble for fislete til at de gadd å reise langt og bruke en helg på det. Men kanskje den gode gamle "gyllen middelvei" er løsningen.

Det å lage mat sammen kan jo være riktig så hyggelig, så det er jeg veldig for. :)
Hege S
#10. Postet 17.07.2024 av Hege S
Har enda ikke vært på en singeltur (men skal på en snart), men de fleste jeg har sett på har hatt beskrevet at det blir "sosial aktivitet for å bli kjent" på kveldene, i tillegg til fellesturene.

Det jeg synes er mest opp i det blå er at man ikke vet geografisk spredning på de som er påmeldt. Kan møte på Hardangervidda og så er det kun folk fra Vestlandet og Midt-Norge, mens du er fra Østlandet. Men det er vel ikke til å unngå med slike turer :)

Den jeg skal på er 15 av hvert kjønn påmeldt (separat påmelding for hvert kjønn).
Spennende! Og det er jo en ganske stor gruppe også. Jeg vil gjerne høre etterpå hvordan det var! :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Turvenn.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKjøp en Turvenn-kopp